روانشناس و معلم کودکان با نیاز های ویژه

سلام به همه دوستان؛ در این وبلاگ مطالب مفید گذاشته خواهد شد.

روانشناس و معلم کودکان با نیاز های ویژه

سلام به همه دوستان؛ در این وبلاگ مطالب مفید گذاشته خواهد شد.

همگی خوش آمدید ، امیدوارم مطالب مفید باشد ، همچنین پرسش و پاسخ دراین وبلاگ خواهیم داشت.

۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۰تیر

نتایج تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند باعث بهبود مهارت‌های تقلیدی شود. یوگا می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد برای افزایش تقلید، مهارت‌های شناختی و رفتارهای اجتماعی – تعاملی در کودکان با اختلال طیف اتیسم باشد. هم چنین، به دنبال انجام تمرینات یوگا، مهارت ارتباط چشمی، تحمل نشستن، ارتباط‌گیری غیرکلامی و پذیرا بودن تعامل، افزایش می‌یابد.

شوکا 2000
۱۰تیر

نوروفیدبک چیست؟

در این روش شما در مقابل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند .حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید در قالب یک بازی به تنظیم و کنترل آنها بپردازید . در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید. درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند .دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید،به این ترتیب شما یاد میگیرید که چگونه تمرکز خود را افزایش دهید .
روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطراب ،استرس،افسردگی،بیش فعالی کم توجهی،ناتوانی یادگیری، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن،اختلالات خواب،سوء مصرف مواد، وسواس،صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است. نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد و اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد.

 

آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا (  معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطراب ،استرس،افسردگی،بیش فعالی کم توجهی، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن،اختلالات خواب،سوء مصرف مواد،وسواس،صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است.

عوارض جانبی این روش چیست؟ نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد  و اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد،فعالیت های کل مغز را کنترل می کند وبهبودی پایدار بیماری را شامل می شود.

چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟ دلیلش این است که در حال  حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری ،افزایش خلاقیت،تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند.

به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا ،تیم آث میلان ،بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل  ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد ذهنی برای آمادگی مسابقات از نوروفیدبک استفاده می کنند.

آیا در آمریکا و کشورهای پیشرفته از این روش استفاده می شود؟ در آمریکا  بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 55 سال گذشته از کمتر از 1000 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .

آیا نوروفیدبک در مورد همه بیماریها کاربرد دارد؟ خیر ، نوروفیدبک و بیوفیدبک  فقط در مورد بعضی اختلالات کاربرد دارد و تشخیص این موضوع نیز به عهده پزشک معالج می باشد.

موارد کاربرد نوروفیدبک و بیوفیدبک : بیش‌فعالی/کمبود توجه (ADHD)، اضطراب (Anxiety)، ناتوانی یادگیری (Learning Disability)،اختلالات خواب، دردهای مزمن و سردردهای میگرنی، سوءمصرف مواد، افسردگی ، بعضی انواع آسیب و سکته مغزی، سندرم درد و خستگی مزمن و افزایش قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی در افراد سالم.

شوکا 2000
۱۰تیر

اضافه بار دستگاه های ادراکی

 

در تعداد کمی از کودکان اطلاعات دریافتی ورودی با اطلاعاتی که از دستگاه‌های دیگر وارد می‌شود تداخل پیدا می‌کند و این کودکان برای دریافت و یک پارچه کردن اطلاعاتی که همزمان از چند دستگاه ورودی به آنها می‌رسد آستانه تحمل پایین‌تری دارند .

ناتوانی در پذیرش و پردازش داده های اضافی باعث می شود که دستگاه ادراکی دچار اضافه بار شود ؛ برخی از علائم اضافه عبارت است از : سردرگمی،  ضعف در یادآوری،پس روی ، امتناع از انجام دادن تکالیف، نقص در توجه ، قشقرق راه انداختن و حتی حمله های صرعی  یا واکنش های فاجعه بار. اگر کودکی چنین علائمی از خود نشان دهد معلم باید در مورد استفاده از فنون چندحسی احتیاط کند و روش آموزش را تغییر دهد.گاهی دانش آموزان خودشان یاد می گیرند که با تنظیم رفتار خود  از اضافه بار اجتناب کند.

بسیاری از کسانی که در خواندن ضعیف اند دچار مشکلات شنیداری ، زبانی و آواشناسی اند این کودکان از نظر شنیدن یا تیزگوشی مشکلی ندارند؛  ناتوانی آنها در درک شنیداری یا توانایی بازشناسی یا تفسیر مطلب شنیده شده است، مهارت های ادراک شنیداری شامل آگاهی به واج های زبان ، تمایز شنیداری ، حافظه شنیداری،توالی شنیداری و ترکیب شنیداری است.

شوکا 2000
۰۸تیر

✔️بررسی حس چشایی کودکان مبتلا به اوتیسم جهت بهبود برنامه انفرادی آن ها در خانه توسط والدین :

🚫حس چشایی بیش‌فعال ، نسبت به محرک های قوی مثل تلخی ( مواد تلخی که در سبزیجات وجود دارند)، و تندی (غذاهای ادویه‌دار حاوی فلفل قرمز) بیشتر واکنش نشان می دهد. ضمنا  ممکن است غذاها را به دلیل دما یا نرمی و خشکی رد کند . کودک ممکن است از خوردن مواد غذایی سرد (مثل بستنی و آبمیوه در یخچال) اجتناب ورزد؛ یا از مواد غذایی نرم و لیز ( پودینگ،هلوی کنسروی دسر چاشنی دار ) یا غذاهایی که ترکیب توام نرم و سفت دارند مثل خوراک، ساندویچ و سوپ اصلاً خوشش نیاید . این کودکان معمولاً از بافت ریشه ای گوشت و همچنین نوشابه‌های گازدار استقبال نمی کنند❗️

گاهی عکس این قضیه صدق می‌کند یعنی حس چشایی قوی کم کار است و کودک درک کمتری از ذائقه اش دارد. وی ممکن است یکی از این سه کار را انجام دهد:
۱) هرچه دم دستش است و به نظر او خوشمزه می‌آید، میخورد؛ 
۲) درکل کم غذا می شود، چون از طعم ها تجربه خوبی ندارد؛ ۳) مواد غیر غذایی را بخورد، چون به آستانه چشایی نمی رسد و در نتیجه خاک ، گل ، چسب ، دانه قهوه ، دور ریختنی ها و کاغذ می خورد‌‼️


✅سالم نگه داشتن هر دو گروه بیش فعال و کم کار مشکل است . بیش فعالان چشایی بسیاری از غذاهای مفید را نمی‌خورند ، مانند سبزیجات. 

❌کم کاران چشایی نیز درست بر عکس عمل می کنند. بیماریهای ناشی از زیاده خوری و دخانیات و الکل در دوران بزرگسالی از مشکلات آنهاست.

پرداختن به حساسیت های چشایی صبر را می طلبد. برای حفظ اعتدال ، خودتان شخصاً بدون مشورت با درمانگران حرفه‌ای ، برنامه ای را در خانه در پیش نگیرید❌🚫

📕برگرفته از کتاب آرزو های کودکان مبتلا به اوتیسم نوشته اِلن ناتبم

شوکا 2000