اضافه بار دستگاه های ادراکی
اضافه بار دستگاه های ادراکی
در تعداد کمی از کودکان اطلاعات دریافتی ورودی با اطلاعاتی که از دستگاههای دیگر وارد میشود تداخل پیدا میکند و این کودکان برای دریافت و یک پارچه کردن اطلاعاتی که همزمان از چند دستگاه ورودی به آنها میرسد آستانه تحمل پایینتری دارند .
ناتوانی در پذیرش و پردازش داده های اضافی باعث می شود که دستگاه ادراکی دچار اضافه بار شود ؛ برخی از علائم اضافه عبارت است از : سردرگمی، ضعف در یادآوری،پس روی ، امتناع از انجام دادن تکالیف، نقص در توجه ، قشقرق راه انداختن و حتی حمله های صرعی یا واکنش های فاجعه بار. اگر کودکی چنین علائمی از خود نشان دهد معلم باید در مورد استفاده از فنون چندحسی احتیاط کند و روش آموزش را تغییر دهد.گاهی دانش آموزان خودشان یاد می گیرند که با تنظیم رفتار خود از اضافه بار اجتناب کند.
بسیاری از کسانی که در خواندن ضعیف اند دچار مشکلات شنیداری ، زبانی و آواشناسی اند این کودکان از نظر شنیدن یا تیزگوشی مشکلی ندارند؛ ناتوانی آنها در درک شنیداری یا توانایی بازشناسی یا تفسیر مطلب شنیده شده است، مهارت های ادراک شنیداری شامل آگاهی به واج های زبان ، تمایز شنیداری ، حافظه شنیداری،توالی شنیداری و ترکیب شنیداری است.