روانشناس و معلم کودکان با نیاز های ویژه

سلام به همه دوستان؛ در این وبلاگ مطالب مفید گذاشته خواهد شد.

روانشناس و معلم کودکان با نیاز های ویژه

سلام به همه دوستان؛ در این وبلاگ مطالب مفید گذاشته خواهد شد.

همگی خوش آمدید ، امیدوارم مطالب مفید باشد ، همچنین پرسش و پاسخ دراین وبلاگ خواهیم داشت.

سندرم آشر

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶ ب.ظ

نابینا/ناشنوا
نابینایی وناشنوایی میتواند در اثر سندرم آشرکه یک بیماری ارثی هست ایجاد گردد( بیماری ارثی یعنی از والدین به فرزندان منتقل میشود ) درصورتی که دو نسخه از ژن جهش یافته از پدر و مادرناقل این سندرم به هریک از فرزندان به ارث برسدفرد به این بیماری مبتلا خواهد شد .
نشانگان آشر سه حس اصلی در بدن یعنی بینایی،  شنوایی  وتعادل را هدف قرار میدهد .

قطعا ازدست دادن دوحس بینایی و شنوایی ارتباط فرد را با دنیای بیرون قطع و بسیار سخت خواهد کرد .‌
هلن کلر نویسنده نابینا و ناشنوا بود که در اثر ابتلا به مننژیت بینایی و شنوایی خودش را از دست داد .
از هلن کلر پرسیدن اگر قرار باشد خداوند یکی از دو معلولیت شنوایی و بینایی تورا بر گرداند کدامیک را انتخاب میکنی ؟ هلن کلر بی درنگ پاسخ داد شنوایی ام را بر میگزینم . زیرا سکوت مخفیگاه فریادهاست وتحمل فریاد درون بسیار سهمگین است بخصوص اگرجامعه این صدا را نشنود .

سندرم آشر یک بیماری ژنتیکی است که توسط دانشمند یهودی چارلز آشر برای اولین بار شناسایی گردید. برای پاسخ به این سوال که سندرم آشر چیست در ابتدا باید دانست که این سندرم بر اثر یک جهش ژنتیکی در افراد به وجود می آید و در نتیجه سبب چند نوع معلولیت و ناتوانی می شود .

سندرم آشر بر چه عضوی از بدن تاثیر می گذارد ؟

برای درک بیشتر از اینکه سندرم آشر چیست باید در ابتدا به این مسئله پرداخت که این سندرم از رایج ترین شرایطی ست که هم بر شنوایی و هم بر بینایی فرد تاثیر می گذارد از این سندرم به عنوان یک بیماری و یا اختلال می توان نام برد که بیش از یک علائم و ویژگی دارد که بزرگترین این علایم از دست دادن شنوایی و اختلال بینایی است که این اختلال می تواند منجر به عارضه ی از دست دادن بینایی در شب شود ( شب کوری) .

به طور کلی 3 تا 6 درصد کودکانی که ناشنوا هستند و 3 تا 6 درصد کودکانی که کم شنوا هستند به دلیل این سندرم دچار به این اختلالات شنوایی شده اند و در کشور های پیشرفته و توسعه یافته مانند ایالات متحده ی امریکا از هر 100000 نوزاد تازه متولد شده 4 نوزاد دچار این سندرم آشر هستند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند و بدیهی ست در صورت بروز اختلال شنوایی در کودکان والدین این کودکان، آموزش های خاص در خصوص نگهداری از کودکان خود را ببینند.

عامل وراثت در سندرم آشر

سندرم آشر یک عامل وراثتی است و این موضوع به این معنی ست که در صورت ابتلای والدین به این سندرم احتمال ابتلای کودکان به این سندرم نیز وجود دارد، این انتقال از طریق ژن ها از والدین به کودک صورت می گیرد. ژن ها در تمام سلول های بدن انسان قرار دارند، ژن ها حاوی دستورالعمل هایی هستند که به سلول ها می گویند چه کاری انجام دهند. هر فرد دو نسخه از هر ژن را به ارث می برد که یکی از این ژن ها از پدر و دیگری از مادر به ارث می رسد. گاهی اوقات این ژن ها تغییر و جهش می یابند. ژنهای جهش یافته سبب می شوند که سلول ها رفتارهای متفاوتی از خود نسبت به سلول های معمولی نشان دهند .

جمع آوری: تیم سمعک شنوایی قلهک

منابع: medicinenet ، my.clevelandclinic

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۳۱
شوکا 2000

نظرات  (۱)

سلام. ممنون از مطالب خوبتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی